را بازي مي كند و يك شيء ممكن است چندين نقش را بازي نمايدUse Caseنقش بيروني يك شئي در سيستمActor

 

پس از بررسی های اولیه در مورد اکتورهای موجود در یک کتابخانه ، فهرستی از اکتورهایی که معمولا در یک کتابخانه باید وجود داشته باشند بدست آمد که به شرح ذیل می باشند:

  • Actor مدیر کتابخانه: مدیر کتابخانه کسی است که در بالاترین سطح از نظر چارت مدیریتی در کتابخانه قرار دارد و تمامی امور مربوط به تائید عضویت ، لغو عضویت ، خرید کتاب برای کتابخانه و . . . زیر نظر این شخص انجام می شود.
  • Actor کارمند کتابخانه: کارمند کسی است که روند کار تحویل دهی کتاب ، تحویل گیری کتاب ، ثبت نام اعضا ، بررسی کتابهای کتابخانه و احیانا فروش کتاب و . . . را به عهده دارد.
  • Actor اعضای کتابخانه (مراجعه کننده): مراجعان و اعضای کتابخانه کسانی هستند که برای دریافت خدمات به کتابخانه مراجعه می نمایند و از کتابهای کتابخانه و سالن مطالعه استفاده می نمایند. لازم به ذکر است که برای استفاده از سالن مطالعه ، افراد باید حتما جزو اعضای کتابخانه باشند. سالن کتابخانه فقط برای مطالعه کتابهایی می باشد که نمی توان آنها را از کتابخانه خارج کرد.

 

2-3- بررسی Use case های فیزیکی کتابخانه

Use Case مجموعه از رويداد هاست، كه وقتي يك Actor، در سيستم پردازش كاملي را انجام مي دهد رخ مي دهد و به صورت نرمال به يك پردازش بزرگ نسبت داده مي شود و يك قدم منحصر به فرد يا پايان كار در يك سيستم نيست. Functionality های زیر پس از بررسی های اولیه در یک کتابخانه بدست آمده اند که لیست آنها به شرح ذیل می باشد:

  • درخواست عضویت در کتابخانه (اکتور اعضا)
  • دریافت ارائه درخواست عضویت مراجعان به مدیر جهت بررسی (اکتور کارمند)
  • تائید درخواست (اکتور مدیر)
  • رد درخواست (اکتور مدیر)
  • درخواست مدارک جهت ثبت نام (اکتور کارمند)
  • تحویل مدارک جهت ثبت نام (اکتور اعضا)
  • بررسی و اعتبار سنجی مدارک تحویلی (اکتور کارمند)
  • تائید اعتبار سنجی مدارک (اکتور کارمند)
  • عدم تائید اعتبار سنجی مدارک (اکتور کارمند)
  • درخواست کد عضویت از مدیر برای عضو (اکتور کارمند)
  • تخصیص کد عضویت به عضو (اکتور مدیر)
  • صدور کارت عضویت برای درخواست کننده (اکتور کارمند)
  • درخواست کتاب (اکتور اعضا)
  • تحویل و ثبت تحویل کتاب (اکتور کارمند)
  • بازگشت کتاب (اکتور اعضا)
  • تحویل گیری و ثبت بازگشت کتاب (اکتور کارمند)
  • بررسی شمول جریمه دیر کرد (اکتور کارمند)
  • پرداخت جریمه (اکتور اعضا)
  • درخواست استفاده از سالن مطالعه (اکتور اعضا)
  • درخواست تمدید عضویت (اکتور اعضا)
  • تمدید عضویت (اکتور کارمند)
  • لغو عضویت (اکتور کارمند)
  • ارائه گزارشهای مدیریتی به مدیر (اکتور کارمند)

موارد بیشتری نیز در رابطه با روند کار در کتابخانه وجود داشت که به علت طولانی شدن بحث از ذکر آنها خودداری می گردد.